Wadowice - 10.07.2021 - poszukując ukrytego

 

Wadowice - poszukując ukrytego...

To jest sedno tego spaceru - spróbować dostrzec niedostrzegalne gołym okiem...spróbować "wycisnąć" z tego miasta esencję nie tą oczywistą, ale "podskórną", klimat, zakamarki, miejsca ukryte znane tylko tubylcom...

Pierwsze skojarzenie Wadowice - Jan Paweł II - Papież Polak...

No... fakt...pamiątek i miejsc związanych z Papieżem jest mnóstwo....

Ale moim założeniem było znaleźć coś kompletnie odmiennego...


W Wadowicach nigdy nie byłam, nie było okazji...


Od początku zatem...

Pociąg relacji Katowice - Kraków - czas podróży 1 godzina, cena normalnego biletu - 13 zeta. 

Ludzi tyle, jakby żadnej pandemii nie było, brakowało miejsc siedzących, dystans społeczny nie obowiązuje...plus, że człowieki zamaskowani..

Czy ja mam się teraz obserwować, czy nic mi nie jest? Na kwarantanne iść? 

Mam nadzieję, że żadnych skutków ubocznych nie będzie...

W Krakowie odbiera mnie moja Przewodniczka Renata.

Nagadałyśmy się za wszystkie czasy, na poważnie i na wesoło, ileż fajnych rzeczy mi opowiedziała po drodze.

Dobrze, że  wpisywałam w notatki - teraz mam jak znalazł!

Fotki z drogi


 

Dojechałyśmy.

Parking blisko rynku...płatny, ale nie wiem ile...

Rynek z Wadowicach..

Fotografie pani Elżbiety Dzikowskiej fajnie wyeksponowane, można się zatrzymać i pooglądać...

 

Na początek chmury w trawie...☁️☁️

Tak, tak...chmury w trawie... 

Sporo ich spadło z nieba...

A na chmurach niespodzianka ekologiczna 

https://www.wadowice24.pl/magazyn/16245-pomysl-z-eko-tabliczkami-w-wadowicach-strzalem-w-dziesiatke-ma-byc-rozwijany.html 







Naliczyłam ponad 20, pewnie jest więcej...

Projekt ciekawy, chmurki są  ustawiane w różnych miejscach miasta, zwykle  po 3.

----------------------------------------------


Dobra, kilka zdjęć związanych z Papieżem Janem Pawłem II będzie, no tak źle ze mną nie jest, żebym udawała, że Go tam nie ma...

Bazylika Ofiarowania Najświętszej Marii Panny.

Pierwsza wzmianka o kościele pochodzi XIV wieku, przez kilka wieków był pod wezwaniem Wszystkich Swiętych.

Pod koniec XIX wieku umieszczono zegar słoneczny "czas ucieka, wieczność czeka".

Przed Bazyliką stoi pomnik Jana Pawła II. (mnie się wydaje zbyt niski, ale to subiektywne odczucie) 

https://www.wadowicejp2.pl/historia-bazyliki/

Kościół całkiem ładny, architektonicznie ciekawy, niezbyt duży, usytuowany w ścisłym centrum.

Lubię zaglądać do świątyń, szczególnie starych, mają swój niepowtarzalny klimat.

Zastanawiam się jaki wpływ na postrzeganie Boga, wiary jako takiej mają złocenia, rzeźby, cała ta otoczka zewnętrzna...

Czy to serio jest takie ważne, czy moja/ czyjaś relacja z Bogiem uwarunkowana jest zewnętrznością, czy wewnętrznością, obrazem/rzeźbą czy postawą serca?

Taka rozkmina...

Ładnie wygląda, trzeba przyznać..

 Wystawa na rynku...





 

A tam Papież po maturze chodził na kremówki

To tyle w temacie...

-------------------------------------------

Teraz czas na poszukiwania, cóż ciekawego kryje się "pod skórą" Wadowic.

A jeszcze kawa i kremówka - dobra, dobra...trza mieć siłę na dalszą drogę.☕☕

 

Miasteczko ukazuje mi się w swojej krasie; stare, ładnie odrestaurowane kamienice, boczne uliczki.

Dokąd prowadzą - jeszcze nie wiem...🤔


Konfederacja Barska? Hmmmm  no, coś tam było na historii...

Pomniki

Krzyż Katyński


oraz wspomnienie Ofiar katastrofy w Smoleńsku



Dąb Wolności



Pomnik Solidarności



Pomnik Pamięci Harcerzy Hufca Ziemi Wadowickiej


Główna ulica Wadowic - ul. Lwowska w trakcie rewitalizacji..

Jedna mała uwaga. - więcej zieleni!!🌹🥀☘️ Nie betonujmy miast!



Po drodze






Budynek Muzeum i Informacji Turystycznej..bardzo sympatyczna Pani tam pracuje






Elewacja kamienicy w rynku oraz rzeźba lwa, który z daleka wygląda jak słoń...🐘🐅


Kierunek - Klasztor Karmelitów Bosych

Po drodze mijamy....więzienie... kremowy budynek w głębi

oraz szpital

Klasztor

Na pierwszy rzut oka - monumentalna budowla.

Kiedy weszłam na dziedziniec pierwsze co przyszło mi na myśl to skojarzenie z Nikiszowickimi familokami..

Szkoda, że nie mogłam wejść do środka, akurat trwały przygotowania do ślubu.















W  kierunku parku

Listonosz...

 

Park Miejski



 

A tam kopiec im. Adama Mickiewicza, na który wchodzi się tak.....🥾🥾



 

A nie, jednak wchodzi się normalnie

Parę ciekawostek z parku






Dom Opieki


I zagadka:

Jak można w krótkim czasie przytyć i schudnąć?

Schudnąć i przytyć?

Hmmmm?






Wracając

Budynek dawnych Koszar...



Jakiś kościół po drodze...
Daleko, daleko w głębi widać Kalwarię Zebrzydowską
Jakieś wzniesienia
Jadąc przed siebie...


Przed nami Wawel

I Szkieletor w Krakowie


Wycieczka mega udana.

Dzięki!❤️❤️

--------------------------------------

W kolejnym poście spróbuję ogarnąć jakąś trasę po Wadowicach z uwzględnieniem tego, co widziałam...





 

 


Komentarze

  1. Olala, całkiem tam ładnie, faktycznie oprócz papieża i miejsc z nim związanych są też inne ciekawe miejsca. Hmm, zachęciłaś mnie do wizyty w tym mieście, chętnie zapoznam się z twoją trasą jak już ją ogarniesz :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wystawa „W drodze”

Egzotarium Sosnowiec - 13.01.2024

Egzotarium Sosnowiec - 30.01.2024