Bedzin 9.09.2023


 

Spontaniczna wycieczka do Będzina w Fajnym, przyjacielskim Gronie.❤️

Bedzin był moim miastem przez wiele lat, teraz tam czasem wpadam… 


Punkt pierwszy - Pałac Mieroszewskich. 

Pałac położony vis-a-vis zamku. 

Data powstania XVIII wiek.

Wokół pałacu park, przed pałacem bardziej reprezentacyjny, za pałacem alejki i drzewa.

Wnętrza nic się nie zmieniły, od lat ta sama wystawa stała..

Część poświęcona wykopaliskom, cześć wystawy to dawny wystrój sal, porcelana, obrazy, rzeźby, meble, itp.

To, co dzisiaj mi się podobało to Pani Kustosz, która opowiedziała  nam legendę o niespełnionej miłości panny Mieroszewskiej oraz o szafie Czterech Ewangelistów. Na drzwiach szafy wyrzeźbione były postaci Jana, Mateusza, Łukasza i Marka. Postaci posiadały różne atrybuty. Próbowałyśmy same dojść który jest który. Po chwili poprosiliśmy Panią o sprawdzenie naszych sugestii. Całkiem dobrze nam poszło! 

Dla mnie Pałac Mieroszewskich nie jest żadną nowością. Byłam wiele, wiele razy. Wszak mieszkałam „rzut  beretem”.

Dziś wraz z Przyjaciółka występowaliśmy w roli przewodniczek po Będzińskich zakamarkach. 

Fajna sprawa!

W sumie to ja chętnie pójdę jeszcze raz gdzieś…przed siebie…na wprost…
























Punkt drugi- Bulwary Czarnej Przemszy.

Małe co- nieco zjedzone i wypite, przypadkowe spotkanie z  Ziomkiem i Rodzinka. Pozdro❤️

Miłe spotkania. 

——————————-

Punkt trzeci - nieco mniej pozytywny.  

Poszłyśmy „z buta” na przystanek Aleja Kołłątaja. 

Na skróty przez ul. Zawale, przecinając ul. Malachowskiego, mijając po drodze ziejące pustka witryny dawnych sklepów. 

Cóż…smutno…

Stare, przedwojenne kamienice, pozostałości po dawnych mieszkańcach nieco straszą. Nie ma funduszy na remonty; niszczeją pozostawione same sobie.

Taka moja refleksja na koniec spaceru. Miasto z historią w tle powoli gubi swoją tożsamość. Szkoda….

A moze ja dostrzegłam to dlatego, ze już od lat tu nie mieszkam? 

Może mieszkając tu nie widziałam zmian? Po prostu dzień za dniem mijałam domy i podwórka nie zwracając uwagi na ich postępujące zniszczenie?

Nie wiem…



Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wystawa „W drodze”

Egzotarium Sosnowiec - 13.01.2024

Egzotarium Sosnowiec - 30.01.2024