Siedmiu Wspaniałych - zwiedzając Będzin

 

Hej, idziemy do Podziemi?🥾

No, idziemy!

A w ile osób?

 

Tak się załatwia wycieczki. Krótko, szybko i na temat. Pytanie - odpowiedź - decyzja.


Poszliśmy w Siódemkę - Dwóch Panów i pięć Pań.

Z tą Ekipą na wycieczkę/spacer poszłam po raz pierwszy.

I po raz pierwszy występowałam w roli oprowadzacza po moim dawnym mieście.

Jak na "przewodnika" przystało - przyjechałam chwilę przed umówionym spotkaniem.

Nie wypada, żeby Goście na mnie czekali...

 

Pod zamkiem🏰

Pomnik upamiętniający Będzińską Synagogę

info:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Synagoga_w_B%C4%99dzinie 

 

Krok do przodu

Zamek znam od lat, zwiedzałam go nie raz i nie dwa....

Brama stoi jak stała, ale....tego, co nad bramą wcześniej nie widziałam...

Ciekawe...


Tymczasem widoki z zamku...

W oddali -  Góra Dorotka

 


 

Nieco bliżej - Syberka




Punkt pierwszy - Podziemia Będzińskie

link do strony 

https://muzeumzaglebia.pl/podziemia-b%C4%99dzi%C5%84skie/podziemia-historia

Zwiedzanie Podziemi tylko z Przewodnikiem. 

Kaski obowiązkowe. 



Pani Przewodniczka opowiadała, że dawniej - zanim odrestaurowano podziemia - stanowiły one swoiste miejsce imprezowania/wagarów dla okolicznej młodzieży.

W czasie, gdy mieszkałam na Syberce  takim miejscem  był "Widok" na Górkach Małobądzkich...Kto z Syberki ten wie, gdzie to jest...panorama Będzina jak na dłoni...

 

W Podziemiach zimnoooo.  Polecam zabrać ze sobą okrycie wierzchnie. 

Chyba, że ktoś preferuje 40-to minutową  krioterapię.

A i jeszcze jedna ważna rzecz - dobre, wygodne obuwie.

Szpilki, klapki  surowo zakazane... ślisko i mokro

Kilka fotek dla zaczęty.

 

 













Podziemia gorąco polecam. 

Aczkolwiek mam jedną mała uwagę - starajmy się nie rozmawiać, w czasie, gdy mówi Przewodnik. 

Pod ziemią, na tak małej i specyficznej powierzchni zwykły szept słyszalny jest ze zdwojoną siła.

Sorki, musiałam..

 

Idąc na cmentarz żydowski - budynek, a na nim tabliczka - dawny żydowski szpital położniczy.



Punkt drugi, - Cmentarz Zydowski

Info:

https://sztetl.org.pl/pl/miejscowosci/b/406-bedzin/114-cmentarze/6812-cmentarz-zydowski-w-bedzinie-ul-podzamcze 

 

Cmentarz choleryczny z XIX wieku.

Zaniedbany, zniszczony...

Smutne...

Na macewach zamiast zniczy i kwiatów kamyczki. 

Taki zwyczaj....

 






 Punkt trzeci - będzińska plaża🏝🏖

Miejsce ładne, dobrze zagospodarowane, dla każdego coś fajnego.

Trasy rowerowo - spacerowe.

 

Fotki z 2019 - fontanna



Punkt czwarty McDonald's na Warpiu.🍟🍔🧋

 

Z chęcią pokażę inne, ciekawe miejsca związane z historią Będzina. 


Poleca się na przyszłość wędrowniczka fotografka - amatorka


 










Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wystawa „W drodze”

Egzotarium Sosnowiec - 13.01.2024

Egzotarium Sosnowiec - 30.01.2024